Vítajte na mojej stránke

Som rada, že si otvorila moju stránku. Cíť sa tu dobre a budem rada ak napíšeš komentár. Píšem tu články na ktoré rada spomínam a ktoré ma zaujímajú. Nájdeš tu z každého trošku. Prajem ti krásny deň.

6. 12. 2011

Mikuláš

Mikuláš je sviatok nás všetkých, tešíme sa všetci, ale predovšetkým tí najmenší. Mikuláš síce nosí menšie darčeky ako Ježiško, ale aj on príde každý rok. Čakáme ho a on nás obdarúva so sladkosťami, orieškami a určite nezabudne pribaliť niečo zdravé. Mikuláš. Spomienky naňho u mňa vyvolávajú zvláštne pocity. Keď som bola malá, chodil k nám osobne každý rok. V ten deň sme sa celý deň pripravovali. A ako? Psychicky. Keď sa už stmievalo prikrádali sme sa k oknu a pozerali či už neprichádza. Bolo zvláštne, že za tie roky nikdy sme ho nezahliadli ako prichádza. Dlhé hodiny sme boli pricapené k oknu a on neprichádzal a neprichádzal ... Už sme stratili nádej, a boli sme sklamané, že na nás zabudol, alebo my sme neposlúchali a hnevá sa na nás.  A v tom sme začuli zvonenie, nebolo to obyčajné zvonenie ale zvonenie Mikuláša. Prežívali sme naraz radosť a strach zároveň. Vo dverách sme zazreli bielu postavu, zaklopal a bez slova podišiel k nám. Nikdy neprehovoril ani jedno slovo. Na rozprávanie boli čerti. Obklopili nás a vypytovali sa či sme poslúchali a či sme boli dobrí. Naša odpoveď ako inak bola áno. Mikuláš naznačil s rukou, aby sme si kľakli. My sme už vedeli, že Mikuláš od nás chce, aby sme sa pomodlili. Neviem ako sme to dokázali  v tom strachu, ale zakaždým sme sa pekne pomodlili. Mikuláš nás pohladil po tvári a z bieleho batohu vytiahol balíčky plné sladkostí.  Spravil krížik a vznešeným krokom odchádzal v sprievode čertov.  Tento deň sa opakoval, kým sme nevyrástli.  Bol to deň plný radostí, strachu a očakávaní.  Moje spomienky mi pripomína každý rok Mikuláš, ale teraz nechodí on k nám, ale ja s mojimi deťmi za ním . Každý rok 5. decembra sa vyberieme do Váhoviec, kde chodia Mikuláši.  Nemusíme ich dlho hľadať, jeho príchod  naznačuje húfa ľudí, ktorí ho sprevádzajú. Zvyčajne chodia traja a sprevádzajú ich čerti. Mikuláši sú ako praví, pekne oblečení, urastení a zvončekom naznačujú, že sú tu. Chodia z domu do domu a obdarúvajú detičky, po ceste rozdávajú cukríky, a nezabudnú sa pristaviť pri tých najmenších. Veľmi dôležitými sú aj čerti. Oni majú za úlohu uvolniť cestu k Mikulášom, chrániť ich a pravdaže zabávať ľudí, kým Mikuláši vnútri potešujú detičky. Majú rôzne tváre, jeden je zombík, druhý čert, tretí diabol a každý z nich má palicu alebo šibák, s ktorými odháňajú neposlušné deti a niekedy capnú po zadku aj nám.  Priznávam sa aj po rokoch príchod Mikuláša vo mne vyvoláva rôzne pocity, určite je to  aj strach, rešpekt a zároveň aj veľká radosť. 
 Prajem vám pekného Mikuláša

Žiadne komentáre: